Školský vzdelávací program 1.Časť
Hra je nielen hlavným prostriedkom rozvoja osobnosti dieťaťa predškolského veku, ale aj významnou výchovno-vzdelávacou metódou. Preto je potrebné v materskej škole uplatňovať čo najviac učenie hrou vo všetkých organizačných formách denného poriadku .Prostredníctvom hry sa dieťa učí a mení tým svoje vnútorné predpoklady na uskutočňovanie ďalších činností.
Vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania :
Pri tvorbe cieľov výchovy a vzdelávania v našej materskej škole sme vychádzali z cieľov predprimárneho vzdelávania v štátnom vzdelávacom programe ISCED 0, z cieľov v školskom zákone a vlastného zamerania materskej školy a jej elokovaných tried.
Prioritným zámerom výchovného pôsobenia a filozofiou materskej školy je sprostredkovávať deťom základné životné skúsenosti v prirodzenom prostredí skupiny vrstovníkov cestou výchovy a vzdelávania založenej na princípe uspokojovania individuálnych potrieb a záujmov.
· rozvíjať a podporovať zdravé sebavedomie a tvorivosť detí,
· rozvíjať dieťa po všetkých stránkach osobnostného rozvoja a jeho schopnosť učenia,
· rešpektovať špecifické prejavy, charakter a aktuálnu vývinovú úroveň a dosiahnutý rozvoj osobnosti dieťaťa,
· rešpektovať potreby a záujmy dieťaťa,
· podporovať zdravé sebavedomie , sebaistotu a jedinečnosť detí,
· rozvíjať samostatnosť a aktivitu detí,
· rozvíjať najvyššie kognitívne funkcie, najmä hodnotiace myslenie a tvorivosť,
· rozvíjať nonkognitívne funkcie,
· podporovať prežívanie poznatkov a proces ich objavovania,
· prebúdzať environmentálne cítenie,
· podporovať telesný rozvoj a zdravie dieťaťa ,pozitívne postoje k svojmu zdraviu a zdraviu iných,
jeho osobnú spokojnosť a pohodu,
jeho osobnú spokojnosť a pohodu,
· rozvíjať psychické a fyzické schopnosti detí, podporovať rozvoj pohybových a manipulačných zručností a pohybovej kultúry,
· systematicky rozvíjať reč dieťaťa a cvičiť schopnosti a zručnosti, ktoré dieťaťu umožňujú a uľahčujú proces jeho ďalšieho rozvoja a učenia,
· podporovať stále dokonalejšie chápanie okolitého sveta i detskú radosť z rozširujúcich sa možností zasahovať do jeho diania,
· motivovať dieťa k aktívnemu poznávaniu, povzbudzovať jeho chuť k učeniu, záujem poznávať nové veci a objavovať neznáme, porozumieť veciam a javom okolo seba,
· rozvíjať schopnosť premýšľať a rozhodovať sa , rozvíjať všetky poznávacie a tvorivé schopnosti detí, ich fantáziu , záujmy a nadanie,
· prispievať k elementárnemu detskému chápaniu vývoja, pohybu, premien, rozvíjať schopnosť dieťaťa prispôsobovať sa , reagovať na zmeny a vyrovnať sa s nimi,
· vytvárať každému dieťaťu optimálne podmienky k rozvoju jeho osobnosti, k učeniu i ku komunikácii s ostatnými a pomôcť mu, aby dosiahlo čo najväčšiu samostatnosť,
· posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám, dodržiavať práva dieťaťa,
· tam, kde to bude potrebné a účelné, je treba pre jednotlivé deti zostaviť individuálny vzdelávací program,
· u detí mimoriadne nadaných doplniť ponuku ďalších aktivít podľa záujmu a mimoriadnych schopností dieťaťa,
· v rozsahu detských možností prispievať k predávaniu kultúrneho dedičstva, jeho hodnôt, tradícií, jazyka a poznania.
Poslanie výchovy a vzdelávania :
Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvíja schopnosti a zručnosti, utvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie. Pripravuje dieťa
na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.
na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.
Stupeň vzdelania
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelania v materskej škole. Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania.
Vlastné zameranie školy
Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno - emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvíja schopnosti a zručnosti, utvára predpoklady na ďalší stupeň vzdelávania. Pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí. Rozvíja osobnosť dieťaťa tak,
aby každé dieťa bolo schopné adekvátne nažívať v konkrétnom sociálnom prostredí.
aby každé dieťa bolo schopné adekvátne nažívať v konkrétnom sociálnom prostredí.
Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania
Dĺžka dochádzky dieťaťa do materskej školy je niekoľkoročná. Na predprimárne vzdelávanie v materskej škole sa prijíma spravidla dieťa od troch do šiestich rokov, deti s odloženou povinnou školskou dochádzkou a s dodatočne odloženou povinnou školskou dochádzkou. Deti po dovŕšení dvoch rokov môžu byť prijaté, ak sú vytvorené vhodné materiálne, personálne a iné potrebné podmienky.
Materská škola poskytuje celodennú výchovu a vzdelávanie. V prípade záujmu rodičov poskytuje poldennú formu výchovy a vzdelávania.
Predprimárne vzdelávanie sa realizuje prostredníctvom edukačnej aktivity, ktorá je navodená učiteľom. Je organickou súčasťou denného poriadku.
Súčasťou denného poriadku sú :
· hry a hrové činnosti
· pohybové a relaxačné cvičenia
· pobyt vonku
· odpočinok
· činnosti zabezpečujúce životosprávu ( osobná hygiena, stravovanie, stolovanie )
Denný poriadok umožňuje reagovať na potreby a záujmy detí. Všetky organizačné formy denného poriadku sú po pedagogicko-psychologickej stránke rovnocenné.
Formy práce: v skupine detí, frontálne a individuálne.
Učiteľ umožňuje dieťaťu čo najviac slobodného prejavu ( najmä pozitívneho ), napr. rečového, pohybového, hudobno-pohybového, výtvarného, dramatického, atď.
Vyučovací jazyk
Vyučovacím jazykom v materskej škole je slovenský jazyk.
Spôsob, podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní
Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom
do 31.augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.
Predškolské vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku
( predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov ).
Absolvent predprimárneho vzdelávania je pripravený na vstup do primárneho vzdelávania v základnej škole a na ďalší aktívny život v spoločnosti. Na získanie profilu absolventa predprimárneho vzdelania je potrebné, aby dieťa dosiahlo v závere predškolského veku základy kľúčových kompetencií.
Odovzdávanie osvedčenia o získaní predprimárneho vzdelania sa uskutoční na akcii školy "rozlúčka s predškolákmi " .
Personálne zabezpečenie
V materskej škole spĺňajú odbornú a pedagogickú spôsobilosť ( súbor odborných vedomostí, zručností a návykov, vedomosti v oblasti pedagogiky, psychológie, získaných štúdiom na strednej škole a odbornou praxou ) všetci pedagogickí zamestnanci. Spĺňajú kvalifikačné predpoklady potrebné na vykonávanie pracovných činností, mieru ich zložitosti a zodpovednosti.
Na každom elokovanom pracovisku pracuje zástupca riaditeľa školy, ktorý disponuje osobnostnými a výkonovými predpokladmi, poznaniu hlbších súvislostí poznatkov, skúsenosťami, prirodzenou autoritou.
Súčasťou materskej školy a elokovaných pracovísk sú školské jedálne s celodennou prevádzkou, v ktorých pracujú kuchárky s požadovaným vzdelaním. Školská jedáleň poskytuje svoje služby deťom a zamestnancom školy, so súhlasom zriaďovateľa poskytuje stravu aj súkromným detským jasliam a zamestnancom Špeciálnej základnej školy. Školskú jedáleň riadi a nesie
zodpovednosť vedúca školskej jedálne. O čistotu a poriadok sa v materskej škole starajú upratovačky.
zodpovednosť vedúca školskej jedálne. O čistotu a poriadok sa v materskej škole starajú upratovačky.
Materiálno-technické a priestorové podmienky
Vnútorné prostredie školy
Materská škola a jej elokované triedy a pracoviská sú vybavené triedami so zodpovedajúcim vybavením v súlade s platnými bezpečnostnými a hygienickými normami ( nábytok, koberce, hračky, učebné pomôcky, didaktický materiál, audiovizuálna a výpočtová technika, telovýchovné náradie a náčinie, hudobné nástroje, odborná a detská knižnica, spotrebný materiál na výtvarné, grafomotorické a pracovné činnosti ). Podľa potreby a možností použitia finančných prostriedkov sa potrebné vybavenie školy dopĺňa a inovuje. V blízkej budúcnosti je potrebné postupne vymeniť opotrebovaný nábytok, stoličky, ležadlá.
Učiteľky cieľavedome vytvárajú podnetné, harmonické prostredie pre spontánne pohybové aktivity, pohybové hry a edukačné aktivity , dbajú na estetickú úpravu tried, aktuálnosť násteniek, mikroklímu prostredia.
Prostredie materskej školy a jej elokovaných tried a pracovísk vytvára podmienky pre celkovú pohodu dieťaťa, uspokojuje jeho psychické, citové a telesné potreby.
Vonkajšie prostredie školy
Školský dvor v materskej škole a v elokovaných pracoviskách je neoddeliteľnou súčasťou edukačného prostredia. Slúži na realizáciu organizačných foriem: pobyt vonku, edukačné aktivity, pohybové a relaxačné cvičenia.
Vybavenie školského dvora materskej školy a na každom elokovanom pracovisku tvoria preliezky, hojdačky, pieskoviská so skĺzavkami, trávnaté a spevnené plochy, stromy a kry. Každoročne, prípadne podľa potreby zabezpečujeme opravy a údržbu vonkajšieho zariadenia v súlade s bezpečnostnými a hygienickými kritériami (pravidelné kosenie, doplnenie alebo výmena piesku, nové nátery náradia a náčinia a pod.). Oplotenie materskej školy je nevyhnutné z bezpečnostných a hygienických dôvodov pravidelne udržiavať.
Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia
pri výchove a vzdelávaní
Materská škola sa stará o bezpečnosť a ochranu zdravia detí a všetkých dospelých osôb, ktoré sa nachádzajú s vedomím riaditeľa na pracovisku a v priestoroch školy v súlade splatnou legislatívou a vnútornými smernicami materskej školy.
· Prihliada na základné fyziologické potreby detí,
· Vytvára podmienky na zdravý vývin detí a na predchádzanie sociálno-patologických javov,
· poskytuje nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí,
· Vedie evidenciu registrovaných školských úrazov detí, ku ktorým došlo počas výchovno-vzdelávacej činnosti alebo pri činnostiach organizovaných materskou školou,
· Zabezpečuje každoročne školenia zamestnancov školy bezpečnostným technikom o bezpečnosti a ochrane pri práci a proti požiaru,
· Bezpečnosť a ochrana zdravia je integrálnou súčasťou Školského vzdelávacieho programu materskej školy, deti sa prostredníctvom tohto programu učia chrániť si svoj zdravie a j zdravie iných a riešiť na elementárnej úrovni situácie ohrozujúce zdravie.