Školský vzdelávací program 2. časť
Obsahový celok : Školský september
Charakteristika obsahového celku :
Zjednotenie detského kolektívu pri nástupe do školy po prázdninách. Adaptácia na nové prostredie prostredníctvom hier. Primeraným a zrozumiteľným spôsobom zoznamovať deti s pravidlami spávania, hlavne vo vzťahu k druhým deťom. Rozvíjať sociálnu citlivosť k iným ľuďom. Rozvíjať komunikačné kompetencie jasného, zrozumiteľného a plynulého vyjadrovania.
Téma :
· Vitajte v škole
· U nás doma a v MŠ
· Predmety okolo nás
· Tu žijem a rastiem
· Bezpečne do školy
Obsahový celok : Farebný október
Charakteristika obsahového celku :
Premeny v prírode. Praktické činnosti ktoré rozvíjajú estetické a zmyslové vnímanie, stimulovanie vizuálnej percepcie. Upevňovanie zdravých životných návykov a postojov. Stimulovanie základných kompetencií nevyhnutných pre zdravý spôsob života. Rozvoj farebného videnia, a uplatnenie vo výtvarných a pracovných činnostiach. Rozvoj fantázie, tvorivosti.
Téma :
· Čarovná jeseň
· Vitamíny zo záhradky
· Tajomstvo farebných listov
· Plody jesene
Obsahový celok : Mokrý november
Charakteristika obsahového celku :
Ďalšie premeny v prírode v jesennom období. Poznávanie živej prírody, premien ročných období.
Poznávanie svojho tela, signály tela, utváranie správnych postojov k zdraviu.
Prezentácia tvorivého myslenia a kreatívnej kompetencie vo vyjadrovaní. Priame a autentické skúsenosti z prírody a jej ochrany. Podpora komunikačných kompetencií pri aplikovaní poznatkov z prírody.
Téma :
· Počasie sa mračí
· Moje múdre telo
· Čo pichá a šuští
· Zimní spáči
Obsahový celok : Sviatočný december
Charakteristika obsahového celku :
V tomto obshovom celku sa zameriame na poznávanie všeobecne prijímaných hodnôt : ľudskosť, solidarita, priateľstvo. Oboznámime sa s históriu Vianoc, tradíciami, zvykmi. Príprava vianočného posedenia v MŠ. Podpora a rozvoj estetického cítenia, vnímania a prežívania. Výroba ozdôb, príprava vianočných koláčikov. Precvičovanie manipulačných schopností, podnecovanie predstavivosť, tvorivosti, fantázie.
Téma :
· Advent
· Keď príde Mikuláš, my sa čerta nebojíme
· Čarovné dvere do sveta snenia
· Vôňa Vianoc
Obsahový celok : Novoročný január
Charakteristika obsahového celku :
Rozvoj kapacít vnímania konštantných rytmov prírody. Získavanie časových kompetencií. Rozvoj kritického myslenia pri poznávaní a bádaní. Charakteristické znaky zimy, vlastnosti prvkov neživej prírody,zmeny v počasí. Prostredníctvom zimných športov - viesť k poznaniu, že pohyb je dôležitý pre naše zdravie a v tejto súvislosti budeme poznávať ľudské telo a utvárať u detí pozitívny vzťah k svojmu zdraviu. Starostlivosť o vtáčiky - rozvoj enviromentálneho cítenia, ochranárske postoje.
Téma :
· Bola raz malá hviezdička
· V krajine snehu a ľadu
· Zimné športy
· Svet čísiel a tvarov
Obsahový celok : Zábavný február
Charakteristika obsahového celku :
Uspokojovať vyššie potreby, rozširovať poznatkový systém, rozvoj záujmov a motíváciu o spoznávanie okolitej skutočnosti a podpora túžby po poznaní. Podnecovanie aktivity, tvorivosti, samostatnosti a zodpovednosti. Schopnosť riešiť kognitívne úlohy, alebo problémy individuálne alebo v kooperácii s inými deťmi. Osvojovanie elementárnych poznatkov o prostredí ktoré je deťom neznáme. Zmysluplne im vysvetliť a zaujímavo im vysvetliť vesmír.
Edukačné aktivity : rozvoj vyrovnanej a adekvátnej identity, práva dieťaťa, osvojenie si základných poznatkov, schopností a znalostí pri nadväzovaní sociálnych vzťahov a kontaktov s vrstovníkmi a dospelými. Viesť k tolerancii, kultúre medziľudských vzťahov, osvojenie si všeobecne uznávané etické hodnoty.
Téma :
· My sme malí muzikanti
· Karnevaly, karnevaly, tešia sa už veľkí, malí..........
· Vesmír očami detí
· Každý z nás je iný
Obsahový celok : Jarný marec
Charakteristika obsahového celku :
Zvýšenie záujmu detí o knihy. Rozvoj schopností a zručností ktoré predchádzajú čítaniu a písaniu. Osvojenie si poznatkov o znakových systémoch, počúvanie s porozumením. Stimulovanie rečového potenciálu, kompetencie viažúce sa na rozprávanie a rozhovor. Zdokonaľovanie výslovnosti , detskej tvorivosti, myslenia a sebavyjadrovania.
Rozvoj kapacít vnímania konštantných rytmov prírody Veľkonočných sviatkov , ľudové tradície a zvyky.
Téma :
· Prezraď mi kniha, čo skrývaš
· Z rozprávky do rozprávky
· Prichádza jar pomaličky
· Ťuki, ťuki, ťukalo - Veľká Noc
Obsahový celok : Rozkvitnutý apríl
Nadväzuje na predchádzajúce oblasti zmien v prírode a je zameraný na jar . Taktiež je zameraný na rozvoj prírodovedného poznania a stimulovania zvedavosti detí bádať v okolitom prostredí. Rôznymi praktickými činnosťami sa deti budú zoznamovať so základnými pravidlami cestnej premávky, ich bezpečnosti, rozvíjať pamäťové vlastnosti, pozornosť, sústredenosť, ohľaduplnosť, orientáciu v priestore a pod.
Téma :
· Jarné kvietky ( od semienka po rastlinku )
· Zelené pľúca modrej planéty ( Deň zeme)
· Od čoho sú premety
· Deti pozor, červená
Obsahový celok : Slnečný máj
Dominujú činnosti motivované Sviatkom matiek, cieľom ktorých je podpora a rozvoj pozitívnych sociálnych vzťahov v rodien, utvárať elementárne poznatky o narodení dieťaťa, posilnenie a podpora emocionálneho prežívania a prosociálne správanie k ostatným ľuďom. Na tieto činnosti nadväzujú aktivity zamerané na utváranie postojov a základov hodnotového systému.
Utvárať vedomie o hlavnom meste republiky, osvojovať si rôzne spôsoby oboznamovania sa so širším spoločenským prostredím a utvárať si k nemu pozitívny vzťah.
Téma :
· Na tom našom dvore
· Úsmev mojej mamy
· Slovensko - moja vlasť
· Naši záchranári
Obsahový celok : Veselý jún
Blížiaci sa koniec školského roku prinesie deťom veľa radosti a zábavy. Obsahový celok je zameraný na objavenie hier a podpora vzájomnej kooperácie medzi deťmi. Podnecovanie aktivity, samostatnosti, tvorivosti, zodpovednosti. K záveru školského roku patrí aj rozlúčka s predškolákmi a tradičná opekačka.
Téma :
· Týždeň detskej radosti - MDD
· Tieto malé opičky
· Zvonček zvoní , na lúke je tisíc vôní
· Čo sa deje pri rieke
· Leto volá dovidenia škola
Obsahový celok : Hurá prázdniny
Zámerom letnej prázdninovej činnosti bude predovšetkým vytvárať pre deti bohato podnetné prostredie a hrové činnosti, ktoré pomôžu deťom sa postupne adaptovať na novom prostredí ( jedná sa o deti z elokovaných pracovísk , ktoré navštevujú MŠ aj počas prázdnin) Podpora sympatíí a kamarátskych vzťahov , posilňovanie individuality osobnosti. Všetky činnosti a aktivity sú zamerané na pohyb, ktorý patrí medzi základné potreby ľudí. Kognitívne učebné kompetencie rozvíjame aktivitami a činnosťami typickými pre letné obdobie. ( hry s vodou, hry s pieskom, pozorovanie prírodného prostredia, počasia, hmyzu, flóry )
Téma :
· Tešíme a hráme sa so slniečkom
· Od pramienka po oceán